Gondolatok a Katonai Műszaki Tudományokról
Tisztelet az előttünk járóknak
2001-et írtunk, amikor Solymosi József professzor úr először mutatott rá arra, hogy a katonai műszaki tudományok megteremtette azt az elméleti és gyakorlati tudásbázist, amire már érdemes tudományágat alapítani. Aki ismeri a tudományok rendszerét és közelről látja azt a küzdelmet, amelyet a tudományágak képviselői vívnak saját diszciplínájuk elismertetéséért, az tudja, hogy szinte reménytelen vállalkozás mellé állt a Professzor Úr. Nem voltam már kezdő, de akkor még fogalmam sem volt arról, mibe vágta a fejszéjét a saját szakmájában is kiemelkedő és elismert tudós. Aztán napról-napra követhettem a küzdelmet – sokszor szó szerint értve erőfeszítését – melynek eredménye az, hogy ma beszélhetünk katonai műszaki tudományágról és Katonai Műszaki Doktori Iskoláról.
Huszonhárom éve, hogy együtt dolgozhatok ebben az iskolában azokkal a kollégákkal, akik elkötelezett hívei a haditechnika és technológia, a katonai műveletek, a katasztrófavédelem, a vízügy és a biztonság hardver oldala kutatásának és fejlesztésének, valamint az új ismeretek átadásának. Számos nevet írhatnék most le, akikre tisztelettel gondolok, és akik közül sokan ma is segítik a munkámat.
Mára jelentősen bővült az Iskola képzési területe. A katasztrófavédelmi szakemberek szinte a kezdetektől részesei a munkának és az elmúlt négy évben gyors ütemben fejlődik a vízügyi tudományágban érdekelt doktoranduszok és doktorjelöltek aránya is. Az Iskola nevét megtartottuk, az igényességet őrizzük, de nyitottak vagyunk az újra, nyitottak vagyunk a kihívásokra.
A Magyar Honvédség óriási lehetőség előtt áll azzal, hogy megkezdődött az átfegyverzése, számos területen megjelentek a korszerű fegyverek és fegyverrendszerek. Nekünk az a feladatunk – megőrizve a társult kutatási területek értékeit is – hogy segítsük ezt a munkát és felkészült, innovatív és kíváncsi tudományos fokozatosok kibocsátásával támogassuk a védelmi erőfeszítéseket. A humán erőforrás megvan hozzá, hiszen mind a doktoranduszok, mind az oktatók elkötelezettek e célok elérésében. Így van ez akkor is, ha önmagukban csalódott emberek ezt másképp látják, másképp mondják, és másképp írják.
Ma már a tudományágak kutatási módszerei, ismeretanyaga és eszközrendszere erősen széttartó. Publikációk százai elemzik a multi- és interdiszciplináris kutatások hasznát, az új dimenziók megnyílását. Nálunk, a mi doktori iskolánkban ezeket nem kell magyarázni, hiszen a kezdetektől így dolgozunk, ez a megközelítés hozza az igazán ütős eredményeket.
A Katonai Műszaki Doktori Iskola 2026-ban újra a Magyar Akkreditációs Bizottság mérlegére kerül. Egészséges izgalommal, kellő önbizalommal, de szerényen készülünk a találkozásra. Áttekintve az elmúlt öt év eredményeit, az 51 kiadott PhD oklevelet, van mire támaszkodnunk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nem lehet javulni, sőt, kell is keresni a jobbítás lehetőségét. A doktori iskola ajtaja mindig nyitva áll a jobbító javaslatok és az építő kritika előtt.
Zrínyi Miklós a 17. század és a magyar és európai történelem egyik legnagyobb alakja katonai pontossággal fogalmazta meg a tudás lényegét: „az tudatlan semmirekellő, az tanult jó.” Ez legyen iránytűnk a következő évtizedekben is!
Budapest, 2025. október 17.
Dr. Padányi József vezérőrnagy
iskolavezető